Transfer - refleksion ifm læsning

Jeg har siden min start som undervisning tænkt i "Undervisning for forståelse" (H. Gardner) og altid været mest tilfreds, når jeg kunne give eleverne en god begrundelse for, hvorfor de skulle lære dette eller hint i forhold til deres fremtidige job, men også personlige gøren og væren.

Men for dæ... det kan være svært. Nogle gange stikker jeg hånden ned i poserne med "Det står i bekendtgørelsen" eller "Det skal I kunne til eksamen" - og der er ikke "my finest moments".

I denne uge har jeg læst nogle artikler fra Metropol om transfer og de har fået mig til at overveje, hvordan jeg evt. kan inddrage IKT i arbejdet med transfer? Ellers har jeg desværre ikke det store udbytte af indholdet, måske fordi forfatterne mest påpeger indsatsområder uden at komme med løsningsforslag. Den type akademiske tekster er jeg ved at være træt af - det er lidt for nemt.

Henning Mogensens fire hovedtyper af redskaber er interessante, men det ny er primært "redskaber" -delen af ordene:

  1. konstruktionsredskaber
  2. interaktionsredskaber
  3. simulationsredskaber
  4. refleksionsredskaber
Og inden du så tror, at nu er hende Kipp negativ, så har jeg også noteret mig, at aritklerne inspirerer mig til at øge mit fokus på at tydeliggøre danskfagets transfer-muligheder. YAY - det er da også noget.

I artikel nr. 2 får jeg inspiration til mit arbejde i vores FpU (Faglig pædagogisk Udvalg) og hvordan vi kan arbejde med transfer på et pædagogisk møde.

I Bjarne Wahlgrens tekst "Transfer mellem uddannelse og arbejde" får jeg først og fremmest en indsigt i, hvorfor vores forløb "Kend dit mål" er vigtigt. Det er et forløb, jeg selv har udviklet og som jeg fik inspiration til under et studiebesøg hos Kipp Schools i Californien.

Jeg noterer endvidere, at Wahlgren skriver: " Forskning peger på, at underviserens troværdighed set den lærendes side spiller en væsentlig rolle for transfer. En underviser, der har opbygget en troværdighed baseret på fairness og interesse for den lærende, vil have større sandysnlighed for, at den lærende anvender det lærte."

Jeg er sikker på, at det med troværdighed på baggrund af fairness og interesse gælder for flere dele af undervisningsarbejdet end transfer, men det er godt at få det at se på skrift på den måde. Jeg kan også anvende det i min opgave med Flipped-learning - her gælder nemlig det samme.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Transfer

2. vejledning